ایران جوان تر و امیدوارتر!

هفته گذشته کارلوس کی‌روش لیست اولیه تیم ملی برای حضور در جام جهانی 2018 را اعلام کرد و با نزدیک شدن به جام جهانی سرمربی پرتغالی تیم ملی کشورمان باید با خط کشیدن روی نام 12 بازیکن، 23 بازیکن نهایی خود را برای سفر به روسیه انتخاب کند. تا به امروز نقدها و تحلیل‌های بسیاری را در خصوص لیست 35 نفره کی‌روش خوانده‌ایم و در این گزارش قصد نداریم با تکرار مکررات به تحلیل این لیست بپردازیم. در این گزارش نگاهی انداخته‌ایم به تفاوت‌ها و شباهت‌های لیست اولیه تیم ملی در 2 دوره اخیر جام جهانی.
 دست بازتر کی‌روش
اولین و بارزترین تفاوت لیست اولیه تیم ملی برای حضور در جام جهانی 2018 با لیست اولیه کی‌روش برای سفر به برزیل در تعداد نفرات است. کی‌روش در سال 2014 برای لیست اولیه خود 30 بازیکن را انتخاب کرد و حالا با انتخاب 35 بازیکن به نظر می‌رسد دست سرمربی کشورمان برای انتخاب نفرات نهایی تا حدودی بازتر است. در لیست 30 نفره کی‌روش برای جام جهانی 2014 نام 5 دروازه‌بان، 11 مدافع، 9 هافبک و 5 مهاجم به چشم می‌خورد. این در حالی است که اکنون 4 دروازه‌بان، 13 مدافع، 12 هافبک و 6 مهاجم لیست 35 نفره سرمربی تیم ملی کشورمان را تشکیل می‌دهند.
 افزایش 70 درصدی لژیونرها


در لیست اولیه کی‌روش در سال 2014 نام 10 لژیونر به چشم می‌خورد که از این تعداد 7 نفر آن‌ها در لیگ‌های اروپایی شاغل بودند. در آن سال دانیال داوری (برانشوآیگ، آلمان)، علیرضا حقیقی (اسپورتینگ کوویلا، پرتغال)، اشکان دژاگه (فولهام، انگلیس)، علیرضا جهانبخش (نایمخن، هلند)، مسعود شجاعی (لاس‌پالماس، اسپانیا)، رضا قوچان‌نژاد (چارلتون اتلتیک، انگلیس) و سردار آزمون (روبین‌کازان، روسیه) 7 لژیونر کشورمان در لیست اولیه کی‌روش بودند. استیون بیت‌آشور (ونکوور وایت‌کپس، کانادا)، پژمان منتظری (ام‌صلال، قطر) و جواد نکونام (الکویت، کویت) هم لژیونرهایی بودند که در تیم‌های غیراروپایی توپ می‌زدند. اما امسال تعداد لژیونرها در لیست اولیه تیم ملی به 17 بازیکن رسیده که 13 نفر آن‌ها در اروپا حضور دارند. امیر عابدزاده (ماریتیمو پرتغال)، رامین رضاییان (اوستنده بلژیک)، میلاد محمدی (اخمت گروژنی روسیه)، سعید عزت‌الهی (آمکار روسیه)، مسعود شجاعی (آاک یونان)، سامان قدوس (اوسترسوندس سوئد)، اشکان دژاگه (ناتینگهام‌فارست انگلیس)، احسان حاج‌صفی (المپیاکوس یونان)، علیرضا جهانبخش (آلکمار هلند)، کریم انصاری‌فرد (المپیاکوس یونان)، سردار آزمون (روبین‌کازان روسیه)، رضا قوچان‌نژاد (هیرنوین هلند)، کاوه رضایی (شارلوا بلژیک)، مهدی طارمی (الغرافه قطر)، استیون بیت‌آشور (لس‌آنجلس اف‌سی آمریکا)، مرتضی پورعلی‌گنجی (السد قطر) و سروش رفیعی (الخور قطر) 17 لژیونر کشورمان هستند که در لیست اولیه کی‌روش قرار گرفته‌اند.
 ایران جوان‌تر شد
دیگر تفاوت 2 لیست کی‌روش برای 2 دوره اخیر جام جهانی در میانگین سنی است. میانگین سنی لیست اولیه کی‌روش برای سفر به برزیل 28.46 سال بود و در نهایت نیز با حفظ این میانگین سنی در لیست نهایی ایران ششمین تیم مسن جام جهانی 2014 لقب گرفت. اما حالا میانگین سنی در لیست 35 نفره کی‌روش به 26.5 سال رسیده و احتمالا با این میانگین ایران یکی از 5 تیم جوان در جام جهانی 2018 خواهد بود.
 جوان‌تر اما باتجربه‌تر
تیم ملی ایران در حالی به جام جهانی 2014 رفت که از لیست 23 نفره کی‌روش فقط 4 بازیکن با سابقه حضور در جام جهانی به برزیل می‌رفتند. در جام جهانی 2014 جواد نکونام، آندو تیموریان، مسعود شجاعی و امیرحسین صادقی تنها بازمانده‌های تیمی بودند که در جام جهانی 2006 هم حضور داشت. اما حالا اگرچه تیم ملی جوان‌تر شده اما شرایط نسبت به گذشته بهتر است و 9 بازیکن این شانس را دارند که برای دومین بار حضور در جام جهانی را تجربه کنند. البته مسعود شجاعی در صورت قرار گرفتن در لیست نهایی اولین بازیکن ایرانی خواهد بود که در 3 دوره جام جهانی حضور داشته است. احسان حاج‌صفی، رضا قوچان‌نژاد، پژمان منتظری، جلال حسینی، اشکان دژاگه، علیرضا جهانبخش، مسعود شجاعی، کریم انصاری‌فرد و استیون بیت‌آشور بازیکنانی هستند که در لیست 35 نفره کی‌روش سابقه حضور در جام جهانی را دارند.
 افزایش ارزش تیم ملی
در جام جهانی 2014 سایت ترانسفرمارکت ارزش تیم ملی ایران را 25.6 میلیون یورو اعلام کرده بود و حالا تیم ملی ایران در حالی به روسیه می‌رود که ارزش این تیم در سایت ترانسفرمارکت 51 میلیون یورو برآورد شده است.